Een reverb effect (of galm) moet je je voorstellen als een effect dat de ambiance (of de akoestiek) van een bepaalde ruimte simuleert. Als je gitaar speelt in je badkamer dan klinkt het anders dan als je in je woonkamer, in een kerk of in een volledig gestoffeerde oefenruimte speelt. Het verschil zit hem in de omvang van de ruimte en de materialen in die ruimte (inclusief vloer, plafond en muren). Je gitaargeluid wordt in elke ruimte vele malen weerkaatst door de muren en objecten in die ruimte. Je krijgt als het ware meerdere echo’s zeer kort op en door elkaar die langzaam uitsterven (om preciezer te zijn: een galm). Je kunt je hierbij voorstellen dat een grotere ruimte een andere galm produceert dan een kleine ruimte. En je kunt je ook vast wel voorstellen dat muren met tegels geluid minder goed absorberen dan muren van hout, waardoor het geluid harder terugkaatst en langer zal blijven galmen.
Een gitaar die je inprikt op je versterker heeft een ‘kaal’ geluid. Met andere woorden, de weerkaatsing van de ruimte die je bij een akoestische gitaar wel hebt (ambiance) is er niet. Je gitaargeluid wordt immers direct door een element (pickup) naar de versterker verstuurd. Het reverb effect is daarom ook wellicht het meest gebruikte effect van alle gitaareffecten, omdat het het gitaargeluid levendiger en ‘echter’ maakt.
Er zijn een aantal verschillende soorten reverbs:
Chamber Reverb
Deze vorm van reverb komt tegenwoordig eigenlijk niet meer voor. Bij een Chamber reverb (of ‘kamer galm’) wordt er een luidspreker in een afgesloten ruimte geplaatst. De natuurlijk reverb van de ruimte wordt vervolgens via een microfoon weer opgenomen.
Spring Reverb
Een spring reverb komt nog steeds veel voor in buizenversterkers. Het is namelijk een zeer goedkope maar erg bruikbare reverb. Het gitaargeluid wordt in tweeën gesplitst, waarbij één signaal door de reverb geleid wordt. De reverb bestaat uit een metalen springveer (de ‘spring’) en zal voor een vertraging in het gitaargeluid zorgen. Verder zal de veer gaan trillen. De na-trillingen in combinatie met de vertraging van het geluid zorgt voor de reverb (galm). Bij het optillen (of neerzetten) van een gitaarversterker met een Spring reverb kun je deze duidelijk horen zitten (je hoort de ‘ploink’ van een veer).
Plate Reverb
Een plate (of plaat) reverb werkt in basis hetzelfde als een spring reverb, met dat verschil dat geen veer maar een metalen plaat gebruikt wordt. Het gitaarsignaal wordt door middels een luidsprekertje en een element door een metalen plaat geleid zodat de plaat gaat resoneren en een galm veroorzaakt.
Digital Reverb
De meest gebruikte reverb vandaag de dag is een digital reverb. Het analoge gitaarsignaal wordt omgezet naar een digitaal signaal. Vervolgens kun je middels de instellingen de karakteristieken van de ambiance die je wilt creëren volledig bepalen. Enerzijds biedt het de mogelijkheid om de karakteristieken van een spring of plate reverb te benaderen. Anderzijds bieden de betere galm effecten de mogelijkheid om de akoestiek van de ‘digitale kamer’ waarin je wilt spelen volledig in te stellen. Zowel de omvang, de weerkaatsing als je virtuele positie binnen de ruimte kun je instellen.
Reverb
Een reverb effect (of galm) moet je je voorstellen als een effect dat de ambiance (of de akoestiek) van een bepaalde ruimte simuleert. Als je gitaar speelt in je badkamer dan klinkt het anders dan als je in je woonkamer, in een kerk of in een volledig gestoffeerde oefenruimte speelt. Het verschil zit hem in de omvang van de ruimte en de materialen in die ruimte (inclusief vloer, plafond en muren). Je gitaargeluid wordt in elke ruimte vele malen weerkaatst door de muren en objecten in die ruimte. Je krijgt als het ware meerdere echo’s zeer kort op en door elkaar die langzaam uitsterven (om preciezer te zijn: een galm). Je kunt je hierbij voorstellen dat een grotere ruimte een andere galm produceert dan een kleine ruimte. En je kunt je ook vast wel voorstellen dat muren met tegels geluid minder goed absorberen dan muren van hout, waardoor het geluid harder terugkaatst en langer zal blijven galmen.
Een gitaar die je inprikt op je versterker heeft een ‘kaal’ geluid. Met andere woorden, de weerkaatsing van de ruimte die je bij een akoestische gitaar wel hebt (ambiance) is er niet. Je gitaargeluid wordt immers direct door een element (pickup) naar de versterker verstuurd. Het reverb effect is daarom ook wellicht het meest gebruikte effect van alle gitaareffecten, omdat het het gitaargeluid levendiger en ‘echter’ maakt.
Er zijn een aantal verschillende soorten reverbs:
Chamber Reverb
Deze vorm van reverb komt tegenwoordig eigenlijk niet meer voor. Bij een Chamber reverb (of ‘kamer galm’) wordt er een luidspreker in een afgesloten ruimte geplaatst. De natuurlijk reverb van de ruimte wordt vervolgens via een microfoon weer opgenomen.
Spring Reverb
Een spring reverb komt nog steeds veel voor in buizenversterkers. Het is namelijk een zeer goedkope maar erg bruikbare reverb. Het gitaargeluid wordt in tweeën gesplitst, waarbij één signaal door de reverb geleid wordt. De reverb bestaat uit een metalen springveer (de ‘spring’) en zal voor een vertraging in het gitaargeluid zorgen. Verder zal de veer gaan trillen. De na-trillingen in combinatie met de vertraging van het geluid zorgt voor de reverb (galm). Bij het optillen (of neerzetten) van een gitaarversterker met een Spring reverb kun je deze duidelijk horen zitten (je hoort de ‘ploink’ van een veer).
Plate Reverb
Een plate (of plaat) reverb werkt in basis hetzelfde als een spring reverb, met dat verschil dat geen veer maar een metalen plaat gebruikt wordt. Het gitaarsignaal wordt door middels een luidsprekertje en een element door een metalen plaat geleid zodat de plaat gaat resoneren en een galm veroorzaakt.
Digital Reverb
De meest gebruikte reverb vandaag de dag is een digital reverb. Het analoge gitaarsignaal wordt omgezet naar een digitaal signaal. Vervolgens kun je middels de instellingen de karakteristieken van de ambiance die je wilt creëren volledig bepalen. Enerzijds biedt het de mogelijkheid om de karakteristieken van een spring of plate reverb te benaderen. Anderzijds bieden de betere galm effecten de mogelijkheid om de akoestiek van de ‘digitale kamer’ waarin je wilt spelen volledig in te stellen. Zowel de omvang, de weerkaatsing als je virtuele positie binnen de ruimte kun je instellen.
Er zijn geen gerelateerde artikelen gevonden.