Een noise gate is een effect dat gebruikt kan worden om ruis te onderdrukken. Letterlijk vertaald is het een ‘ruis-poort’, waarbij de poort die het geluid doorlaat gesloten is en pas open gaat boven een bepaald volume. Sommige versterkers of effecten, zoals overdrive of distortion, hebben als neveneffect dat ze ruis of soms een brom veroorzaken. Door er een noise-gate achter te zetten kun je de ruis elimineren.
De meeste noise-gates werken met een zogenaamde threshold (of ‘drempel’). De threshold bepaalt boven welk volume het signaal wordt doorgelaten en beneden welk volume het signaal weer geblokkeerd wordt. Door de threshold net boven het ruisniveau te zetten, zal de ruis niet worden doorgelaten. Pas als je gitaar gaat spelen en het minimum volume overschrijdt zal het signaal worden doorgelaten en is je gitaar hoorbaar (en de ruis valt als je speelt meestal weg in het gitaargeluid). De meeste noise-gates hebben ook nog instellingen die bepalen hoe snel het signaal afzwakt of opbouwt (de ‘fade-in’ of ‘fade-out’ op het moment dat het minimum volume wordt gepasseerd.
Met name in studio’s wordt veelvuldig gebruik gemaakt van noise-gates. Maar ook op het podium is het een door de geluidstechnici veelgebruikt effect op microfoons.
Noise Gate
Een noise gate is een effect dat gebruikt kan worden om ruis te onderdrukken. Letterlijk vertaald is het een ‘ruis-poort’, waarbij de poort die het geluid doorlaat gesloten is en pas open gaat boven een bepaald volume. Sommige versterkers of effecten, zoals overdrive of distortion, hebben als neveneffect dat ze ruis of soms een brom veroorzaken. Door er een noise-gate achter te zetten kun je de ruis elimineren.
De meeste noise-gates werken met een zogenaamde threshold (of ‘drempel’). De threshold bepaalt boven welk volume het signaal wordt doorgelaten en beneden welk volume het signaal weer geblokkeerd wordt. Door de threshold net boven het ruisniveau te zetten, zal de ruis niet worden doorgelaten. Pas als je gitaar gaat spelen en het minimum volume overschrijdt zal het signaal worden doorgelaten en is je gitaar hoorbaar (en de ruis valt als je speelt meestal weg in het gitaargeluid). De meeste noise-gates hebben ook nog instellingen die bepalen hoe snel het signaal afzwakt of opbouwt (de ‘fade-in’ of ‘fade-out’ op het moment dat het minimum volume wordt gepasseerd.
Met name in studio’s wordt veelvuldig gebruik gemaakt van noise-gates. Maar ook op het podium is het een door de geluidstechnici veelgebruikt effect op microfoons.
Er zijn geen gerelateerde artikelen gevonden.